‘Niets’ blijkt
te gaan over een gruwelijke gebeurtenis die aan het begin van het stuk nog wat wordt
verdoezeld. De jonge Pierre Anthon, een leerling uit het tweede middelbaar, doet in
de klas de uitspraak ‘Er bestaat niets van betekenis, dat had ik al lang door.
En daarom heeft het geen zin om iets te doen, dat heb ik net begrepen.’ Hij loopt
vervolgens het lokaal uit om in een pruimenboom te gaan zitten. Dit is voor zijn
klasgenoten een aanzet om te laten zien dat hij ongelijk heeft. Ze besluiten om
het tegendeel te bewijzen en te werken aan een ‘berg van betekenis’. Het verhaal
van Pierre Anthon krijgt al snel een dramatische wending die ik hier uiteraard niet wil
spoilen.
Dit stuk uit
2017 is gebaseerd op het boek van Janne Teller -een tijdlang verboden schoollectuur-
en wordt gespeeld door hetpaleis & De Nwe Tijd. We zien 5 jonge, in het
zwart geklede acteurs naast elkaar op het podium staan. Een leeg en donker decor
maakt al snel duidelijk dat het verhaal boven de omkadering gaat.
De catchy opener ‘jullie
zijn voor niets gekomen', vond ik al meteen dubbelzinnig en filosofisch.
De hele voorstelling lang heb ik geprobeerd om te kijken door de ogen van een
twaalfjarige leerling. De intro was best moeilijk te verteren en zelfs wat aan
de langdradige kant. Het was een haast filosofische aframmeling van de woorden ‘iets’
en ‘niets’ in al hun mogelijke betekenissen. Net op het moment dat je hoopt dat
er ook nog echt ‘iets’ gebeurt, begint -gelukkig- het eigenlijke verhaal. Je
voelt een wending in het taalgebruik en het wordt verstaanbaarder.
Ik koos voor
dit stuk omdat de titel verwachtingen schiep. Daarnaast bekeek ik het met het
oog op bruikbaarheid in de klas. Persoonlijk heeft het mij wel cultureel
verrijkt omdat ik dit soort theater zelf niet vaak uitkies. Jezelf verrijken betekent tenslotte ook openstaan voor nieuwe dingen.
Ondanks het
moeilijke thema neemt deze filosofische voorstelling een goed gevonden aanloop om
jongeren mee te krijgen in de grote vraagstukken. Heel wat levensvragen
passeren hier de revue. Het stuk gaat over de zinloosheid van het bestaan en is
vrij heftig. Ik vraag me daarom ook af of twaalfjarigen hier al klaar voor
zijn. Het is bovendien ook een voorstelling van anderhalf uur. Ik had naar het einde
toe moeite om te blijven kijken omdat het langdradig was en het bovendien overkwam
als ‘droog’ theater zonder decor of muziek. Zonder afleiding is het dus best pittig om geboeid te blijven. Ik vrees dat mijn leerlingen al lang stiekem op hun smartphone zitten te tokkelen.
Ik bekeek deze
voorstelling online, een dankbaar alternatief in coronatijd. Of ik dit in de
klas zou bekijken? Dat denk ik niet, dan ontbreekt de totaalervaring en de
omkadering van het hele theatergebeuren. Theater beleven staat toch ook gelijk
aan de bijhorende theatercodes, zeker voor jongeren.
Dit stuk geeft
zeker een aanzet om in de klas op verder te gaan en haalt verschillende leerplandoelen
aan. Het thema laat toe om vakoverschrijdend te werken. Op de webstek van hetpaleis staat bijkomend heel wat prachtig uitgewerkt lesmateriaal.
Ik onthoud een belangrijke boodschap: alles is te herleiden tot iets en niets. Een mooie aanzet tot filosofische
gesprekken in de klas.
Link naar het stuk: NIETS (2017). Bekeken op 11 november 2020, op https://vimeo.com/210896147
Dag Griet
BeantwoordenVerwijderenHet lijkt me inderdaad niet evident om dit stuk te (gaan) bekijken met een groep 12-jarigen; je zou je door minder in nesten kunnen
werken, al sprak de intro mij persoonlijk wel heel erg aan! Maar waarom had ik hetzelfde gevoel van 'hier ga ik niet met mijn klas naartoe' bij het bekijken van "Titus"? Zijn wij misschien blijven stilstaan in de tijd? Hebben we iets gemist? Deze vaststellingen willen natuurlijk niet zeggen dat dit geen goed theater is en misschien onderschatten we onze leerlingen en kunnen ze deze uitdaging juist wel aan. Over het gezelschap valt er in ieder geval 'niets' te zeggen: een mix van Vlaamse en Nederlandse acteurs; groot en klein, man en vrouw, jong of nog jonger en allemaal overtuigd van iets of niets. Het onderwerp 'Alles is te herleiden tot iets of niets', daar valt wellicht meer dan alleen maar 'iets' over te zeggen! Het is dan ook een zeer goed idee om dit eens in de groep te gooien en het zal Fanny Matheusen plezieren om dat te horen. In de webinar 'Futureproof opvoeden' die ik bij haar volgde, pleit zij immers heel sterk voor een "dagelijks" debat in de klas. Door samen na te denken en te praten over al dan niet filosofische onderwerpen, verruimen jongeren hun kijk op de ander en de maatschappij en stimuleren we 'verbinding' door communicatie. Een opdracht die we niet mogen negeren en die waarschijnlijk tot een mooie interpretatie van "Niets" zou leiden.
Veel succes ermee!
Groetjes
Christel