Door de hervorming is er jammer genoeg een uur Nederlands gesneuveld in de eerste graad, maar daar is een
flexibel uur voor in de plaats gekomen. Zo ook bij ons op school. Intussen
heeft de hervorming zich al flink doorgezet in de hele eerste graad en zitten
we al wat in die nieuwe routine. Het flexibel uur hebben wij ingevuld als
BOOST-uur, een uur waarin we wekelijks remediëren en differentiëren in een
doorschuifsysteem. Hoewel het nog wat zoeken is, vinden we stilaan een concrete
invulling.
De leerlingen worden met hun leerjaar
in groepen gemengd en boosten beurtelings voor de vakken Frans, Nederlands en
Wiskunde onder begeleiding van de vakleerkracht. Elke leerling werkt volgens
zijn eigen noden en behoeften aan oefeningen in het werkboek of op Scoodle,
bekijkt flipping the classroom- filmpjes of herbekijkt het stappenplan in een
PowerPoint van de les. Dit kan zelfstandig of met hulp van de leerkracht. De
leerlingen houden bovendien hun eigen voortgang voor elk vak ook bij in een
persoonlijke groeimap.
Ikzelf mag sinds dit jaar zo’n uur mee
begeleiden en vormgeven voor het vak Nederlands. Ik merk dat leerlingen er wel
nood aan hebben om bijgewerkt te worden en vooral om individueel begeleid te
worden. Misschien heeft corona deels mee gezorgd voor de achterstand die we dit
jaar extra proberen in te halen, maar los daarvan denk ik dat de lat van
(hervormde) doelstellingen en eindtermen gewoon iets te hoog ligt voor onze
leerlingen. Ze worden geacht om steeds meer te kunnen op steeds minder
tijd. Tijdens de lesuren in de klas is daar niet altijd de tijd voor,
daarom vind ik zo’n Boost-uur een goed initiatief. Zelf haal ik veel voldoening
uit dat uur en ik merk dat heel wat leerlingen er ook mee gebaat zijn. Er is meer
verscheidenheid in leerniveau tussen leerlingen onderling en daarom is het
nodig om elke leerling de kans te geven om helemaal mee te zijn.
Bron: Van de Pontseele, F. (2020, 19 oktober). Goed gewapend tegen corona- leerachterstand. Geraadpleegd op 16 november 2020, van https://www.klasse.be/238888/goed-gewapend-tegen-corona-leerachterstand/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
reactie