
Hoe beleef je
cultuur als je nergens naartoe kan? Hoe kan je leerlingen op een leuke manier
uitdagen om in coronatijd toch aan cultuurbeleving te doen? Ik was verrast door
de enorme waaier aan mogelijkheden. Cultuur vanuit je kot was nog nooit zo
gemakkelijk! Zo biedt de cultuurkuur massa’s inspiratie. Uit een gigantisch aanbod maakte ik deze selectie voor het
secundair onderwijs:
1. Lezen stimuleren op afstand:
-Ook lockdownlezen, skippet en Litsy zijn voorleesaccounts op Instagram die leerlingen kunnen aanzetten om hetzelfde te doen.
Voordelen:
- Leerlingen worden op een leuke manier gestimuleerd
tot lezen.
- Groot aanbod aan luisterboeken voor leerlingen die niet zo graag lezen.
- Taalontwikkeling en luistervaardigheden worden onderhouden.
- Kanalen als Instagram kunnen motiverend
zijn.
Nadelen:
- Als leerkracht heb je geen controle over
het leesgedrag.
- De verantwoordelijkheid ligt bij de
leerling zelf.
2. Musea online:
- Heel
wat musea zetten wereldwijd hun deuren digitaal open. Dan kon voordien al op google arts. Zo
kan je ook in een aantal Belgische musea een virtuele tour volgen.
- De
meeste musea geven heel wat creatief lesmateriaal en leuke opdrachten. Ze zijn
gebundeld op cultuurkuur.
- Mooss brengt het museum naar je huiskamer en
daagt je uit om met het hele gezin aan de slag te gaan.
- Mijn absolute
favoriet is tussenkunstenquarantaine, de Instagramaccount waar de Nederlandse Anneloes op het geweldige idee kwam om de verveling te doden met
homemade art. De uitdaging bestaat erin om een kunstwerk te imiteren met 3 huis-
tuin- en keukenattributen en vervolgens de foto te delen. Dit is een idee waarmee ik
mijn eigen leerlingen wil uitdagen!
Voordelen:
- Leerlingen ontdekken een enorm aanbod
aan kunst.- Het maakt een museumbezoek laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk.
- Met een verwerkingsopdracht stimuleer je zelfstandig werk en creativiteit.
Nadelen:
- Het overaanbod doet leerlingen
verdwalen.- Niet alle leerlingen vinden hierin vlot hun weg.
- Verwerking zonder begeleiding en sturing.
3. Theater en dans:
- Wie
er graag meer beweging in heeft, kan terecht bij dansgezelschap Rosas
waar choreografe Anne Theresa de Keersmaeker je dansbewegingen aanleert in filmpjes.
- Muzkido laat kinderen meezingen en musiceren.
- Theater Bronks geeft jongeren
tips om zelf verhalen en personages te creëren. Hier
zie ik meteen een leuke verwerking tot een soort van poppentheater: leerlingen spelen
korte stukjes met hun zelfgemaakte pop en posten het op een Instagrampagina. Ook
hier kan je een klas zeker creatief mee uitdagen.
Alleen maar voordelen:
- Makkelijk kennismaken met een genre waar
je in een theater niet meteen naartoe zou gaan.- Daagt op muzikaal vlak uit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
reactie