maandag 6 april 2020

Dertig provinciale scholen zijn klaar voor preteaching na paasvakantie

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/onderwijs/dertig-provinciale-scholen-zijn-klaar-voor-preteaching-na-paasvakantie~a313593e/

(Archieffoto)


Dat we na Pasen nog niet terug naar school zullen gaan, dat staat vast. Maar hoe bieden we dan nieuwe leerstof aan? Hoe kan je de minder sterke leerlingen begeleiden? Hoe laat je leerlingen aan zelfstudie doen?
De scholen in dit artikel hebben een gezamenlijke aanpak ontwikkeld. Een knappe regeling met een duidelijke structuur: 1 lesformat met opdrachten per week met een maximaal bepaalde studiebelasting van het aantal lesuren.
Dit vind ik een sterke en doordachte aanpak. 

Bij het begin van de lockdown leek het thuisleren allemaal best haalbaar. Maar al snel hadden leerlingen het gevoel dat ze overspoeld werden met opdrachten. Niet alleen leerlingen maar ook ouders hebben dit als een enorme druk ervaren. Dat wordt nu gelukkig anders georganiseerd en vooral beter gedoseerd.
Als er één ding positief is aan heel deze periode is dat leerkrachten plots enorm creatief en veelzijdig zijn geworden in het digitaal aanbieden van leerstof. Zelf ontdekte ik een aantal interessante mogelijkheden en toepassingen die ik voorheen niet kende en die ik zeker vaker ga gebruiken.

Ik stelde me in dit artikel wel meteen de vraag welk effect preteaching bij de zwakkere leerlingen zal hebben? Voor hen is er gelukkig een ondersteuningsmoment uitgewerkt, wat ik wel positief vind.
Ik hoop dat vele scholen deze aanpak zullen volgen en ben benieuwd naar het effect hiervan in de komende schooljaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

reactie

Reacties op andere blogs

  Voor A2/W2 reageerde ik op een blogbericht van deze medestudenten: 1.  Bette Leys:  Schindler's List ~ What's wrong with being dif...